Just Another Wordpress Blog

Just another WordPress.com weblog

Athen History ေအသင္သမိုင္း အပိုင္း(၁)

ေအသင္ၿမိဳ႕ ႏိုင္ငံ မွာ တုိက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီ ေပၚေပါက္ လာပံု သမိုင္းအက်ဥ္း
အပိုင္း(၁)

နိဒါန္း။ ေအသင္ ကို တေၾကာ့ ျပန္လွည့္ ၾကည့္ၾက ရေအာင္

(၂၁) ရာစု အစပိုင္း ကာလ၊ ကမၻာ့ ဒီမိုကေရစီ လႈပ္ရွားမႈေတြရဲ႕ အ၀န္းအ၀ိုင္ထဲမွာ ကြ်န္ေတာ္တုိ႕ႏိုင္ငံဟာလဲ ကမၻာ့အင္အားႀကီး ႏုိင္ငံေတြ နဲ႕ ေဒသဆိုင္ရာ အင္အားႀကီး ႏိုင္ငံေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့ အေမရိကန္၊ ဥေရာပ သမဂၢ၊ တရုတ္၊ အႏၵိယ၊ အာဆီယံ အစရွိသည္တုိ႕ရဲ႕ အထူးအာရံုစိုက္ ခံရတဲ့ ႏိုင္ငံတခုျဖစ္လာပါတယ္။ ကမၻာ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ ဒီမိုကေရစီ ေခၚ ျပည္သူ႕အာဏာ ကို တက္ခ္ႏိုလိုဂ်ီ နည္းပညာသစ္ ေတြရဲ႕ အကူအညီနဲ႔ ကမၻာမႈျပဳလာၾကတဲ့ အခု (globalization of peoples power) လို အခ်ိန္ ကာလ မွာ ေလးစားရ ပါေသာ ကြ်န္ေတာ္ မ်ား Vansangva စာဖတ္ပရိသတ္ေတြ နဲ႔ ေသာတရွင္ မ်ားကို ကမၻာ့ဒီမိုကေရစီ စတင္ေပါက္ဖြားရာျဖစ္တဲ့ ဟိုး လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ က ဂရိေခါမ ဂႏၱ၀င္သမိုင္းထဲ က ေအသင္ ဆုိတဲ့ ၿမိဳ႕ ႏိုင္ငံေလးဆီ ကို အာရံုေျပာင္း ေခၚေဆာင္ သြားခ်င္ပါတယ္။

အခုလို (၂၁) ရာစုေခတ္ထဲကိုကြ်န္ေတာ္တို႕ခ်ည္းနင္း၀င္ေရာက္ေနၿပီး လူသားမ်ိဳးဆက္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီေရး လႈပ္ရွားမႈေတြ ဟာလည္း အထြတ္ အထိပ္ ကို ေရာက္ေနခ်ိန္မွာ ဘာျဖစ္လို႔ ေမြးကင္းစ (သို႔မဟုတ္) ဒီမိုကေရစီရဲ႕ သေႏၶသား ေရမႊာ အဆင့္ လို႔ ေတာင္ေျပာလို႔ ရတဲ့ ေရွးက်ၿပီး ႏုနယ္တဲ့ ေအသင္ ရဲ႕ တုိက္ရိုက္ ဒီမုိကေရစီ စနစ္ ေပၚထြန္းလာပံု သမိုင္းေၾကာင္းေတြကို အာရံုစိုက္ ၿပီးျပန္လည္ မီးေမာင္းထိုးျပရသလဲ ဆိုတာကိုေတာ့ ဒီေဆြးေႏြးခန္းရဲ႕ နိဂုံး မွာ အက်ယ္တဝင့္ တင္ျပေဆြးေႏြး သြားမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။

ေအသင္ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံ နဲ႔ လူထုပါဝင္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ

ဘီစီ ၅၀၄ ေလာက္မွာေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ ဂရိ ေခါမ ႏိုင္ငံ က ေအသင္ၿမိဳ႕ရဲ႕ တိုက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီ စနစ္ဟာ ႏိုင္ငံသား လို႔ အသတ္မွတ္ ခံရတဲ့ လူထုလူတန္းစားတရပ္လံုး က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ ပါဝင္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ (participatory democracy) စနစ္ျဖစ္တယ္။ တနည္းေျပာ ရရင္ ၿမိဳ႕ႏို္င္ငံတခုလံုးရဲ႕ အေရးကိစၥ ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ အသက္ျပည့္ၿပီး လြတ္လပ္တဲ့ ေယာက္်ား ျဖစ္သူ ႏိုင္ငံသားတိုင္း ဟာ ၿမိဳ႕လံုး ကြ်တ္ ညီလာခံမွာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ညီတူမွ်တူ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ပါဝင္ေဆြးေႏြး ျငင္းခံုခြင့္၊ မဲေပးပိုင္ခြင့္ ေတြရွိၾကပါတယ္။
ေအသင္ ၿမိဳ႕ ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏို္င္ငံေရး တည္ေဆာက္ပံု
ေအသင္ ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံရဲ႕ တုိက္ရိုက္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ေအာက္မွာ ႏို္င္ငံေရး တည္ေဆာက္ပံု political structure ကို လိုရင္းတိုရွင္း ေဖၚျပရမယ္ ဆိုရင္ ၊၊၊၊၊၊၊

(၁) တႏွစ္ တႀကိမ္ မဲစနစ္နဲ႔ အလွည့္က် ေရြးေကာက္ခံရတဲ့ လူ ၅၀၀ ပါ၀င္တဲ့ ၿမိဳ႕ေကာင္စီ က နိစၥဓူဝ ႏိုင္ငံ့ အေရးေတြကို တာဝန္ယူ ထမ္းေဆာင္ ရပါတယ္။ သူတို႔ကို လခ ေပးထားတယ္။ ဒီေတာ့ ႏိုင္ငံသားတုိင္းဟာ သူ႔တသက္မွာ အနည္းဆံုး တခါေတာ့ တႏွစ္ သက္တမ္းရွိၿပီး လူ ၅၀၀ ပါဝင္တဲ့ ၿမိဳ႕ေကာင္စီ (တနည္းအားျဖင့္ ေအသင္ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္လို႔ပဲ ဆိုၾကပါဆို႔) အဲဒီမွာ ပါဝင္ ထမ္း ေဆာင္ဖို႔ အခြင့္အလမ္းရွိၾကတယ္။

(၂) အဲဒီ ေကာင္စီကပဲ တၿမိဳ႕သားလံုးပါဝင္တက္ေရာက္ရတဲ့ ၿမိဳ႕လံုးကြ်တ္ ညီလာခံ ကို တႏွစ္ကို (၄) ႀကိမ္္ ေခၚယူက်င္းပ ေပးရတယ္။ ဒီၿမိဳ႕လံုးကြ်တ္ ညီလာခံကေတာ့ ဒီေန႔ ေခတ္ အေခၚနဲ႕ဆိုရင္ ေအသင္ရဲ႕ ဥပေဒျပဳ မ႑ိဳင္ဆိုပါစို႔။

(၃) မႈခင္းေတြၾကားနာ စစ္ေဆးဖို႔နဲ႔ တရားစီရင္မႈကို ဂ်ဴရီလူႀကီး အေယာက္ ၂၀၀ ကို ႏိုင္ငံသားထဲကေန မဲစနစ္ နဲ႔ အလြတ္ေရြးၿပီး ၾကားနာ၊ စစ္ေဆး၊ စီရင္ေစပါတယ္။ ေအသင္ ရဲ႕တရားေရးမ႑ိဳင္လို႔လဲဆိုႏိုင္ပါတယ္။

(၄) အသက္ျပည့္ သူ ႏိုင္ငံသား (ေယာက္်ားး) တိုင္း လူတိုင္းေစ့ဟာ ေအသင္ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ဘဝမွာ တနည္း မဟုတ္ တနည္း ပါဝင္ခြင့္ရွိတယ္။ ခ်မ္းသာတာ ဆင္းရဲတာ စတဲ့လူတန္းစားကြဲျပားမႈေတြ၊ မ်ိဳးႏြယ္စုမတူတာေတြ၊ ေဒသ ကြဲျပားတာေတြ စတဲ့ မတူညီမႈ ကြဲျပားျခားနားမႈ တံတိုင္းေတြ က ဘယ္သူ႔ အခြင့္အေရးကိုမွ ဟန္႔တား ထားတာမရွိဘူး။

(၅) အစိုးရ ဆိုတာမရွိဘူး၊ ျပည္သူေတြကပဲ ႏိုင္ငံကို တိုက္ရိုက္အုပ္ခ်ဳပ္တယ္။
ပိုမိုၿပီး ရွင္းေအာင္ ေအာက္ပါ ဒိုင္ယာဂရမ္ေလးနဲ႕ လည္းထပ္မံ ေဖၚျပေပးလိုက္ပါတယ္။

ဒီေတာ့ ဒီဒိုင္ယာဂရမ္ ကိုၾကည့္ရင္ ေအသင္မွာ ျပည္သူက ႏိုင္ငံကို တိုက္ရိုက္အုပ္ခ်ဳပ္တယ္။ အစိုးရဆိုတာမရွိဘူး။ ဆိုလုိတာကေတာ့ လယ္သမားေတြ၊ တံငါသည္ေတြ၊ အလုပ္သမားေတြ၊ လက္လုပ္လက္စားေတြ၊ ကုန္သြယ္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္တဲ့ သူေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ၊ ပညာတတ္ေတြ၊ အႏုပညာသည္ေတြ၊ စစ္သည္ေတြ စသည္ျဖင့္ ႏိုင္ငံသားအားလံုးဟာ ေအသင္ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးဘဝမွာ အျပည့္အဝ ပါဝင္ ခြင့္ရွိၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ တနည္းေျပာရရင္ အာဏာရွင္မရွိဘူး၊ မင္းစိုး မင္းညစ္ မရွိဘူး။ ဒီေတာ့ ႏိုင္ငံသားတိုင္းဟာ လြတ္လပ္မႈ ကို အျပည့္အဝ ခံစားၾကရတယ္။ ႏိုင္ငံသားတိုင္းက ေအသင္ႏိုင္ငံကို ဘယ္လိုႏိုင္ငံမ်ိဳး ျဖစ္ေစခ်င္တယ္ ဆိုတာကို အတူတကြ ဥပေဒျပဳခြင့္ ရွိၾကတယ္။ ႏိုင္ငံသားတိုင္းမွာ ညီတူညီမွ် မဲတမဲဆီ ပိုင္ဆိုင္ၾကတယ္။ တန္းတူမႈ ဆိုတာ ရွိေနတယ္။ အမ်ားစု ရဲ႕ဆႏၵ အတိုင္း ႏိုင္ငံ့ အေရးကို ပံုေဖၚၾကရတယ္။ ေအသင္ ႏိုင္ငံသားမ်ား ရဲ႕ တန္းတူမႈ နဲ႔ လြတ္လပ္မႈ ဆိုတာေတြကို အဲဒီ ေအသင္ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး တည္ေဆာက္ပံု political structure က အျပည့္အဝ အာမခံထားတာျဖစ္တယ္။ လူတိုင္းက သူျပ႒ာန္းခ်င္တဲ့ ဥပေဒ တရပ္ကို အဆိုတင္သြင္းႏိုင္တယ္။ ဘီစီ ၅၁၀ မွာ စတင္ခဲ့တဲ့ ေအသင္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီစနစ္ဟာ ေအာင္ျမင္မႈ ရလာတာနဲ႔ အမွ် တျခား ဂရိ ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံေတြကပါ အတုယူလာၾကၿပီး ဒီမိုကေရစီ စနစ္ဟာ ဂရိႏိုင္ငံ တဝွမ္းကို ကူးဆက္ျပန္႔ႏွံ႔လာပါေတာ့တယ္။

ေရွးဦး ေအသင္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ ေအာက္မွာ ရွိတဲ့ ၿမိဳ႕လံုးကြ်တ္ညီလာခံ ဟာ ဒီေန႔ေခတ္ ကိုယ္စားျပဳ ဒီမုိကေရစီ ရဲ႕ ဥပေဒျပဳ အဖြဲ႕ (လႊတ္ေတာ္) နဲ႔ သေဘာအားျဖင့္ တူညီပါတယ္၊ ေရွးဦးေအသင္ ရဲ႕ လူ ၅၀၀ ပါဝင္တဲ့ ေကာင္စီ ရဲ႕ အလုပ္ တာဝန္ေတြ ကေတာ့ ဒီေန႔ေခတ္ ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ိဳင္ နဲ႔သေဘာအားျဖင့္ တူညီေနပါတယ္။ လူ ၂၀၀ ပါဝင္တဲ့ ခုန္ရံုးကေတာ့ ဒီေန႔ေခတ္ မွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ နားလည္တဲ့ တရားေရးအဖြဲ႕ပါပဲ။

အဲဒီေခတ္မွာ အဲဒီကာလ ဂရီႏိုင္ငံတဝွမ္းမွာ ေအသင္နဲ႔ စာရင္ တျခား ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံေတြက သူတို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ဘဝေတြမွာ ႏိုင္ငံသားပါ၀င္မႈ အားနည္း ေနတယ္။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ ေအသင္မွာလို လူတိုင္းေစ့ မဲေပးပိုင္ခြင့္ မရွိပဲ ေျမပိုင္ရွင္၊ အိမ္ပိုင္ရွင္ ခ်မ္းသာ ၾကြယ္ဝတဲ့ လူတန္းစားေတြကသာ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိၾကတယ္။ ေအသင္မွာေတာ့ အဲဒီလိုလူတန္းစားခြဲျခားမႈမရွိဘူး။ အဲဒီေတာ့ အမ်ားစုျဖစ္တဲ့ ဆင္းရဲသားေတြက အသာစီး ရတယ္လို႔ တခ်ိဳ႕ ေဝဖန္သူေတြ ေဝဖန္ၾကပါတယ္။ ေဝဖန္ေရးသမား တခ်ိဳ႕ ကဆိုရင္ ေအသင္ ဒီမိုကေရစီဟာ အမ်ားစုႀကီး ျဖစ္တဲ့ ဆင္းရဲသား ေတြက ခ်ယ္လွယ္ႏိုင္တာမို႔ ပစၥည္းမဲ့ အာဏာရွင္စနစ္ ျဖစ္ပါ တယ္လို႔ ေတာင္ ေပါက္ေပါက္ ရွာရွာ ေဝဖန္တာ ေတြလည္းရွိပါတယ္။

ဒီေန႔ေခတ္လို တုိင္းႏိုင္ငံႀကီးေတြ ထူေထာင္လာၾကတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ လူတုိင္းေစ့ ပါဝင္တဲ့ ညီလာခံက်င္းပဖို႕ဆိုတာ လက္ေတြ႕ မက်ေတာ့ပါဘူး။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာေရာ တရားစီရင္ေရးမွာေရာ ျပည္သူေတြအားလံုး ပါဝင္လာဖို႕ဆိုတာမျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ျပည္သူေတြက တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ဖို႔ တုိင္းေရးျပည္ေရးေတြကို ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို ေရြးၿပီး အစိုးရ အဖြဲ႕အစည္းေတြ ဖြဲ႕ေပး လာရပါတယ္။ ဒိုင္ရာဂရမ္ ရဲ႕ ဒုတိယပံု မွာေဖၚျပထားသလိုပဲ ျပည္သူဆိုတာ ဟာ ဒီေန႔ ေခတ္သစ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ေအာက္မွာ အစိုးရ ဆိုတဲ့ အ၀န္းအ၀ိုင္းရဲ႕ အျပင္ဖက္ ကို ေရာက္သြားၾကပါတယ္။

ဒီေန႔ေခတ္ အျမင္နဲ႔ ၾကည့္ရင္ ေအသင္ ရဲ႕ တိုက္ရိုက္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ဟာ လစ္ဘရယ္လ္ ဒီမိုကေရစီ လို႔ေျပာလို႔ မရဘူး၊ ဘာလို႔လည္း ဆိုေတာ့ ေအသင္ ရဲ႕ ႏိုင္ငံသား သတ္မွတ္ခ်က္ထဲ မွာ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ ကြ်န္ေတြ နဲ႔ တနယ္တေက်းကေန ေျပာင္းေရြ႕ေနထိုိ္င္ၾကတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ ပါဝင္ခြင့္ မရွိဘူး။ သို႔ေသာ္္ျငားလည္း ေအသင္ၿမိဳ႕ရဲ႕ အေျခခံ ဥပေဒ အရ ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ အသတ္မွတ္ ခံရသူ ျပည္သူတုိင္းဟာ တန္းတူညီမွ် ၾကတယ္၊ လြတ္လပ္ၾကပါတယ္။ ၿမိဳ႕လံုးကြ်တ္ညီလာခံမွာ မိမိရဲ႕သေဘာထားေတြကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ တင္ျပေျပာဆိ ေဆြးေႏြးခြင့္ရွိတယ္။ ဆိုလိုတာက ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရးကို ခံစားၾကရတယ္။ တနည္းေျပာရရင္ အာဏာရွင္ တဦးဦး ကျဖစ္ေစ၊ လက္တစုပ္စာ လူ တစု ကျဖစ္ေစ၊ လူမ်ိဳး (သို႔မဟုတ္) မ်ိဳးႏြယ္ ႀကီးတခုခု ကေန လူလူခ်င္း သိကၡာ မဲ့ေလာက္ ေအာင္ ႏိုင့္ထက္စီးနင္း ျပဳက်င့္ၿပီး တဖက္သတ္ အမိန္႔ေပး အုပ္ခ်ဳပ္ တာမ်ိဳး မရွိပါဘူး။

ေနာက္ၿပီး သူတို႔ တီထြင္လိုက္တဲ့ စနစ္မွာ အစိုးရ ဆိုတာ မရွိဘူး၊ ေအသင္ၿမိဳ႕ ႏိုင္ငံတြင္း ေဒသရယ္၊ မ်ိဳးႏြယ္စုရယ္၊ လူတန္းစား ရယ္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားၾကေသာ္လည္းပဲ ဘယ္ေဒသ၊ ဘယ္မ်ိဳးႏြယ္စု၊ ဘယ္လူတန္းစား ကျဖစ္ျဖစ္ ႏို္င္ငံသားတိုင္း တေယာက္မက်န္ ပါဝင္ၿပီး ဒီၿမိဳ႕ႏိုင္ငံေလးကို အလွည့္က် အုပ္ခ်ဳပ္သြားတာျဖစ္တယ္။ တနည္းေျပာရရင္ ေအသင္ ၿမိဳ႕ ႏိုင္ငံသားတုိင္းဟာ ၿမိဳ႕လံုးကြ်တ္ ညီလာခံႀကီးမွာ မူေတြ၊ ဥပေဒ ေတြကို တိုက္ရိုက္ပါဝင္၊ ဆံုးျဖတ္၊ ခ်မွတ္၊ ျပ႒ာန္းတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ သူတို႔က်င့္သံုးတဲ့ ျပည္သူေတြ တိုက္ရိုက္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တိုက္ရိုက္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္လို႔ ေခၚတယ္။ ကမၻာ့သမိုင္းမွာ ပထမဦးဆံုး အႀကိမ္ ျပည္သူအားလံုးပါဝင္တဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ (participatory democracy) ေပၚထြန္း ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဆိုရင္ အဲဒီေလာက္ေတာင္မွ တႏိုင္ငံလံုး ေထာင့္တုိင္းေစ့၊ လူတုိင္းမွာ ႏိုင္ငံ့ အာဏာကို ပိုင္ဆိုင္ၾကၿပီး လူတန္းစားမခြဲ၊ ေဒသ၊ မ်ိဳးႏြယ္ မခြဲျခားပဲ တန္းတူမႈေတြ လြတ္လပ္မႈေတြကို အတူတကြ ခံစားၾကရေလာက္ေအာင္ ေကာင္းမြန္လွတဲ့ ဒီစနစ္ဟာ ဒီေနရာ ဒီေဒသ၊ ဒီကာလမွာ မွ ဘာေၾကာင့္ ေပၚေပါက္ ခဲ့တာလဲ? ဒီမိုကေရစီ ေရစီးေၾကာင္းေတြ အားေကာင္းေမာင္းသန္လာတဲ့ ဒီေန႔ေခတ္ ကမၻာသူ ကမၻာသား ေတြအတြက္ေရာ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ အတြက္ပါ အင္မတန္မွ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတဲ့ ဒီေမးခြန္းရဲ႕အေျဖကို သိႏုိင္ေအာင္ ေရွးေဟာင္း ဂရိေခါမ ရဲ႕ ဂႏၱဝင္ သမိုင္းကို တေစ့တေစာင္း ျပန္လွန္ ၾကည့္ၾကရေအာင္။

အပိုင္း (၂)

စစ္ပြဲ ေတြ အေတာမသတ္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ ေခါမ ရဲ႕ ၿမိဳ႕ႏုိင္ငံေတြ နဲ႕ ဒီမိုကေရစီ ေရခံေျမခံ
ေရွးေဟာင္း ဂရိ ႏိုင္ငံ မွာ သီးျခားလြတ္လပ္စြာ တည္ရွိတဲ့ ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံေပါင္း ရာဂဏန္း နဲ႕ ခ်ီၿပီးရွိခဲ့တယ္။ …… (ဆက္လက္တင္ျပသြားပါမည္)

Advertisements

Written by mike16os

September 14, 2012 at 12:41 pm

Posted in Athen History